Taloushallinto, yrityksen perustaminen ja tilitoimiston palvelut voivat herättää paljon pohdittavaa. Täältä löydät aiheesta usein esitettyjä kysymyksiä. Jos et löytänyt kuitenkaan vastausta, jota etsit, ota yhteyttä ja kysy meiltä suoraan! Vastaamme mielellämme kaikenlaisiin toimintaamme ja palveluihimme liittyviin kysymyksiin.
Mitä tilitoimiston palvelut maksavat?
Palvelumme veloitetaan joko käytetyn työajan mukaisesti tuntihinnalla tai etukäteen sovitun kiinteän kuukausiveloituksen mukaan. Hintaan vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi valittujen palveluiden laajuus, käyttöön otettavat ohjelmistot, yrityksen koko sekä materiaalien kuukausittainen määrä.
Veloitetaanko puheluista tai neuvonnasta erikseen?
Lyhyistä puheluista tai yleisluontoisesta neuvonnasta emme veloita erikseen.
Miten tilitoimiston vaihtaminen tapahtuu käytännössä?
Ensimmäiseksi laaditaan kirjallinen sopimus tilitoimistopalveluista sekä irtisanotaan sopimus aikaisemman tilitoimiston kanssa. Irtisanomisajan päätyttyä pyydämme aikaisemmalta tilitoimistolta tarvittavat aineistot kirjanpidon jatkamiseksi. Suosittelemme, että yhteistyön alkaessa sovitaan tapaaminen toimintamallien läpikäymistä varten.
Tarjoatteko apua yrityksen perustamiseen?
Kyllä. Suosittelemme ottamaan yhteyttä jo siinä vaiheessa, kun yrityksen perustaminen on vielä ajatuksen tasolla. Autamme esimerkiksi yritysmuodon valintaan liittyvissä asioissa ja käymme läpi keskeiset kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät asiat. Opastamme myös perustamislomakkeiden täyttämisessä ja tarvittaessa laadimme ne kokonaan puolestasi.
Mitä kirjanpitäjän tulisi tietää aloittavasta yrittäjästä?
Kirjanpitäjän tulisi tietää perustiedot aloittavasta yrittäjästä ja yrityksestä, kuten yritysmuoto sekä toiminnan luonne ja laajuus. Jotta voimme palvella asiakasta mahdollisimman monipuolisesti, on kirjanpitäjän tärkeä tietää yrittäjän toiveet ja suunnitelmat tulevaisuuden varalle.
Voinko hoitaa kirjanpidon itse?
Mikä ettei, jos ymmärrät kirjanpidon perusteet ja numerot, ja jatkuvasti muuttuva lainsäädäntö on lähellä sydäntäsi. Suosittelemme kuitenkin ulkoistamaan kirjanpitopalvelut ammattilaiselle, jolloin sinulle jää enemmän aikaa omaan yritystoimintaasi.
Mikä on sähköinen taloushallinto ja miksi minun pitäisi siirtyä siihen?
Sähköisessä taloushallinnossa voit vastaanottaa ja käsitellä yritykselle saapuvat laskut sekä laatia myyntilaskut suoraan taloushallinnon ohjelmistossa. Tämä vähentää manuaalista työtä ja helpottaa yhteistyötä tilitoimiston kanssa. Päätöksenteko helpottuu, sillä saat realiaikaisemman kuvan yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Laskumateriaali pysyy turvallisesti tallessa, ja pääset siihen käsiksi mistä ja milloin tahansa.
Mitä sähköisiä ohjelmistoja käytätte?
Käytössämme on Fennoa, Visma Fivaldi sekä Netvisor.
Mitä kuukausittaiseen kirjanpitoon kuuluu?
Osto- ja myyntilaskujen, pankkitilin tapahtumien, mahdollisten palkkojen sekä käteistapahtumien kirjaaminen. Tarvittavat jaksotukset, kuten poistot ja lomapalkkavelka tehdään myös kuukausittain. Arvonlisäveron laskenta sekä ilmoitusten laatiminen ja lähettäminen Verohallintoon tehdään asiakkaan ilmoitusjakson mukaisesti joko kuukausittain, neljännesvuosittain tai kerran vuodessa. Kuukausittaiseen kirjanpitoon kuuluu myös raporttien, kuten tuloslaskelman ja taseen toimittaminen asiakkaalle.
Mitä palkanlaskenta ulkoistettuna sisältää?
Palkkalaskelmien laadinnan ja lähetyksen palkansaajille sekä erikseen sovittaessa myös palkkojen maksamisen. Lakisääteiset ilmoitukset tulorekisteriin sekä muille tarvittaville viranomaisille.
Miten Tilioksi käyttää tekoälyä kirjanpidossa?
Käytämme tekoälyä helpottamaan ja nopeuttamaan sähköisesti saapuvan ostolaskuaineiston käsittelyä.
Mitä aineistoa minun pitää toimittaa kirjanpitäjälle?
Kaikki yrityksen toimintaan liittyvät tositteet, eli osto- ja myyntilaskut, käteiskuitit sekä pankkitilin tiliotteet. Oleelliset yrityksen toimintaan liittyvät sopimukset, esimerkiksi vuokrasopimukset ja velkakirjat.
Mikä on alv-velvollisuus ja koska se koskee minua?
Alv-velvollisuus tarkoittaa sitä, että yrityksen on lisättävä arvonlisävero myymiensä tuotteiden ja palveluiden hintaan ja tilitettävä se Verohallinnolle. Jos yrityksesi liikevaihto on alle 20 000 euroa vuodessa, ei alv-rekisteriin hakeutuminen ole pakollista.
Mikä on tilinpäätös ja milloin se pitää tehdä?
Tilinpäätös on yrityksen tilikauden päätteeksi laadittava yhteenveto kirjanpidosta. Se kertoo yrityksen tuloksen lisäksi laajemmin yrityksen taloudellisesta tilanteesta tilinpäätöshetkellä. Tilinpäätökseen sisältyy aina tuloslaskelma, tase ja liitetiedot. Tarvittaessa siihen liitetään myös rahoituslaskelma ja toimintakertomus.
Toiminimiyrittäjille tilinpäätös pitää tehdä, jos tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta tai jos kahdella perättäisellä tilikaudella ylittyy kaksi seuraavista rajoista:
- Taseen loppusumma 350 000 euroa
- Liikevaihto 700 000 euroa
- Tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä
Vaikka toiminimen ei tarvitsisi laatia tilinpäätöstä, on veroilmoituksen tekeminen kuitenkin pakollista vuosittain. Jotta veroilmoitus saadaan täytettyä oikein, on tilinpäätöstasoisen kirjanpidon laatiminen käytännössä pakollista.
Jokaisen osakeyhtiön on laadittava tilinpäätös, oli yritys sitten iso tai pieni. Tilinpäätös on laadittava neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Miksi valita Tilioksi yrityksen taloushallinnon kumppaniksi?
Kokenut henkilökuntamme seuraa jatkuvasti alalla tapahtuvia muutoksia. Olemme helposti lähestyttäviä ja palvelemme jokaista asiakasta henkilökohtaisesti. Olemme myös hyvin joustavia; palvelumme räätälöidään juuri siihen tarpeeseen, joka asiakkaalla on. Lue meistä lisää.
